onsdag den 1. februar 2012

5 ting du ikke vidste om Bitchen imellem os

Her kommer 5 ting, du sikkert ikke vidste om min ungdomsroman Bitchen imellem os.
  1. At bogen er skrevet om 5 gange, før den fik sin nuværende form. I de første udkast af bogen var det kun Astrid, der var fortæller. Katrines del var slet ikke med. I dag kan jeg slet ikke forstå, hvordan jeg har kunnet tro, at bogen kunne fungere uden Katrines del.
  2. At bogen var mit første forsøg på at skrive en realistisk roman. Indtil da havde jeg kun skrevet bøger i de fantastiske genrer. Nu holder jeg lige så meget af at skrive realisme, som af at skrive fantasy, og der er flere realistiske bøger på vej.
  3. At ideen med at skrive i ”du-form” (en jeg-fortæller, der henvender sig til et ”du”) brugte jeg første gang i min novelle ”Du”, der er udgivet i novellesamlingen Begyndelser fra Forlaget Valeta. Efter at have skrevet novellen, havde jeg lyst til at skrive noget mere og længere i samme fortælleform.
  4. At bogen oprindelig bare skulle have været en almindelig kærlighedshistorie, men at jeg læste en masse om pigevold, og så besluttede mig for, at det emne var jeg nødt til at skrive om.
  5. At bogen oprindelig hed ”Asfalt”. Den titel brød forlaget sig ikke om, så vi brainstormede nye titler i ugevis.
Nu ved du 5 ting, som de andre læsere ikke ved. Jeg håber, du synes, det var interessant :-)