torsdag den 12. januar 2017

6 tips til at få din bog færdig i 2017 - del 2


Hej igen
Jeg håber, det går rigtig godt med de bøger, I arbejder på. I sidste uge fik I mine første tre tips til, hvordan I får jeres bog færdig i 2017. Her kommer de sidste tre. Jeg håber, I kan bruge dem. God arbejdslyst!

4.  Læg en plan
Hvis du ikke allerede har en plan over den bog, du gerne vil skrive, så lav en. Alle forfattere arbejder forskelligt. Nogen har detaljerede kapiteloversigter. Andre skriver bare derudaf uden at vide, hvor de skal ende henne. Jeg har prøvet begge dele. Og for mig afhænger det meget af hvilken slags bog det er. Hvis det er en meget plotbåren bog, så har jeg altid en plan for at sikre, at det hele går op i sidste ende. Hvis det er en bog, hvor der er mere fokus på personernes følelser og indre liv planlægger jeg mindre. Men hvis jeg går i stå, så begynder jeg altid at planlægge. For tit er grunden til at man går i stå, at man ikke ved, hvad der skal ske. Man mangler at træffe et valg. Så når du går i stå, så begynd at planlægge. Evt. bare et par kapitler frem, hvis ikke du kan overskue det hele på en gang.

5. Og til dem, der har siddet fast længe: start forfra!
Hvis du læser det her og sidder med en bog, du har arbejdet på i årevis uden at komme videre, så er mit råd at du åbner et nyt dokument og starter forfra. Det kan lyde hårdt. Smerteligt. Men min oplevelse er, at hvis ting har ligget stille så længe, så er al energien, alt flowet i historien, væk. Hver gang du dykker ned i den, kommer du til at redigere i stedet for at skrive. Måske er du i løbet af årene, der er gået, udviklet din skrivestil så meget, at sproget i begyndelsen ikke længere passer. Derfor føles bogen ikke rigtig.
Så start forfra. Skriv bogen på ny. Med ny energi og glæde og det sprog du har her og nu. Det kan virke overvældende at slippe dit tidligere arbejde. Men det er ikke spildt. Du har stadig lært meget om karaktererne, universet og ikke mindst historien. Og du vil sikkert opleve, at det er meget let at skrive det forfra, da du ved, hvad der skal ske. Og bliver du i tvivl kan du hele tiden støtte dig til det gamle dokument.

6. Giv ikke op
Mit sidste råd er at du skal blive ved. Du må ikke give op. Hold fast i dine delmål og din deadline. Bliv ved, selv når det er hårdt. I alle de over 40 bøger, jeg har skrevet, har jeg haft en periode, hvor jeg havde lyst til at give op. Hvor jeg synes, det hele var dårligt. Nu ved jeg, at det bare er en del af procesessen. At det er den indre kritiker, der går amok og får dig til at tvivle og tøve. Men det er bare et punkt, du skal igennem. Typisk varer det ikke mere end en dag eller en uge, så er du videre med bogen, du har løst problemerne og tvivlen forsvinder. Så bliv ved! Også hvis livet kommer på tværs. Måske må du skyde et delmål eller to, hvis der sker ting i dit liv, der gør det umuligt at skrive. Ingen af os kan forudsige fremtiden og sandheden er, at nogen gange bliver vi ramt af sygdom eller kriser. Men det afgørende er, at du finder tilbage igen.  Det er det her punkt, der afgør om du bliver forfatter eller ej. Hos dem der ikke kan finde viljen og motivationen  igen forbliver forfatterdrømmen en drøm. Men dem der hænger i, de skal nok nå det i sidste ende. Så tro på dig selv og din ide og skriv!